Zakelijk bloggen, wel of niet doen?
Bedrijven (voornamelijk MKB) vragen mij veel of ze moeten beginnen met bloggen. In dit artikel zal ik proberen antwoord te geven op deze vraag. Het bloggen kwam begin 2000 op, als voorloper op de Social Media die wij tegenwoordig allemaal kennen, zoals Facebook, Twitter etc. Bloggen was vooral populair onder consumenten, die weblogs gebruikten als een soort dagboek om ervaringen en meningen te delen met de buitenwereld. Niet veel later trok dit nieuwe communicatiemiddel ook de aandacht van bedrijven. Met de afnemende invloed van traditionele media, zoals TV en radio, zagen bedrijven in zakelijke weblogs een nieuwe manier om te communiceren met hun consumenten. Na de komst van meer beknopte Social Media platformen, zoals Facebook en Twitter, leken weblogs de slag te verliezen. De reden dat dit echter niet is gebeurd en, mijn inziens, ook niet zal gebeuren zijn de unieke karakteristieken van blogs. Zo biedt een weblog, als enig Social Media platform, de mogelijkheid om onderwerpen uitvoerig en diepgaand te behandelen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook en Twitter, die meer geschikt zijn voor korte berichten. Middels een zakelijke weblog kan een bedrijf dus onderwerpen uitgebreider en nauwkeuriger behandelen, dan via traditionele media (TV/radio) of andere sociale media (zoals Facebook of Twitter). Er zijn tal van mogelijkheden te bedenken, waarop een zakelijke weblog de ideale mogelijkheid biedt om een bepaald onderwerp nader uit te lichten. Denk bijvoorbeeld aan het delen van kennis (zoals deze blog), het centraal zetten van klantervaringen of het informeren van de doelgroep over bedrijfsvoering en trends. Benieuwd naar hoe een zakelijke weblog voor jouw bedrijf kan werken? Neem contact op.
Weblog karakteristieken
Na deze introductie wil ik graag even kort toelichten wat de belangrijkste eigenschappen zijn van weblogs. Zodoende krijg je hopelijk een beter beeld van de mogelijkheden van zakelijk bloggen.
Social Media/Web 2.0 platform
In dit digitale tijdperk neemt de kracht van traditionele media af. Een zakelijk blog stelt jouw bedrijf in staat om op een unieke manier, waarbij je je differentieert van de concurrent, te communiceren met de consument.
Om dit te vieren ontvang je 14 dagen premium support per e-mail en bieden we een eenmalige korting van 10 euro aan met de kortingscode 'korting-ebook-123'.
Dit betekent dat je deze cursus, boordevol tips en handigheden, voor slechts €9,99 kan bestellen!
Bestel deze premium cursus 2024 hier!
Publicatieplatform
Een zakelijke weblog is bij uitstek geschikt om, zowel intern als extern, informatie te delen/publiceren met consumenten of werknemers.
Zender georiënteerd
Bij een zakelijke weblog ligt de nadruk op de zender. Dit kan bij het bedrijf zelf (werknemers) liggen, maar een bedrijf kan ook de ‘zender rol’ leggen bij de klant. In alle gevallen is de zender van het bericht echter duidelijk en wordt er op een persoonlijke manier geschreven. Een blog kan echter wel meerdere zenders bevatten.
Real-time
Anders dan bij de traditionele media stelt een blog (net als anders sociale media) een bedrijf in staat om real-time te communiceren met de doelgroep.
Uitgebreide informatievoorziening
Een weblog is gericht op uitgebreide informatievoorziening naar de ontvanger toe. Dit maakt weblogs uitermate geschikt voor het delen van kennis.
Topic gedreven
Een blog dient een duidelijk onderwerp te hebben, zodat er helder gecommuniceerd kan worden naar de gewenste doelgroep toe.
Verwijzen is key
Aangezien veel blogs zijn gericht op het delen van kennis is het van belang om eventuele belangrijke verwijzingen naar andere websites op te nemen in de tekst. Het belang van de lezer staat in deze voorop.
De waarde van zakelijk bloggen
HRM
Een zakelijke weblog kan zowel door een individu als door een groep medewerkers onderhouden worden. Door jouw medewerkers te betrekken bij een zakelijke weblog, geef je deze mensen een stem en de kans om hun mening en kennis te ventileren. Dit heeft een positief effect op de betrokkenheid van jouw medewerkers bij het bedrijf en de bedrijfsvoering.
CRM
Zakelijke weblogs stellen je in staat om intensief en uitgebreid een onderwerp te behandelen. Zodoende krijgen klanten een beter inzicht in het gedachtegoed van een bedrijf en de bedrijfsvoering die wordt gehanteerd. Ook stelt een zakelijk weblog de consument in staat om feedback hierop te geven. Zodoende kan er een waardevolle relatie ontstaan tussen bedrijf en klant.
PR
Net als bij de CRM van een bedrijf, kan een zakelijke weblog ook van positieve invloed zijn op de PR van het bedrijf. Middels een zakelijke blog kan de meso-omgeving van een bedrijf op de hoogte blijven en hier feedback op geven. Daarnaast is een weblog transparant en persoonlijk, wat de relatie tussen beide verder intensiveert.
R&D
Aangezien zakelijke blogs ‘content rijk’ zijn herbergen deze een schat aan informatie voor research en development. Vooral het transparante karakter en de mogelijkheid voor klanten om feedback achter te laten kan dienen als input voor het onderzoeken en ontwikkelen van nieuwe producten.
Marketing & Sales
Een intensievere relatie met de klant en het feit dat weblogs van nature met elkaar verbonden zijn kan leiden tot meer ambassadeurs en een groter bereik. Dit heeft daarop weer gevolgen voor de verkoopaantallen.
Enkele best practices
Hierboven zijn al veel eigenschappen van weblogs besproken. Onder dit kopje worden kort de best practices behandeld van een zakelijk weblog.
- Maak een plan van aanpak. Hierin moet naar voren komen: de doelstelling van de blog, wie de auteurs zijn, wat de het onderwerp is, hoe de ROI gaat worden bepaald, wat wel en niet wordt toegestaan op de blog, welke competenties en middel er nodig zijn om dit te bereiken.
- Omgangsnormen. Zeer belangrijk bij zakelijk bloggen is dat alle auteurs op de hoogte zijn van de omgangsnormen binnen het zakelijk bloggen. Enkele punten zijn: wees transparant, hanteer real-time communicatie, wees authentiek, zorg voor toegevoegde waarde, verwijs naar andere relevante blogartikelen, update regelmatig.
- Richtlijnen voor schrijven blogartikelen. Om interessante blogartikelen te schrijven kan je rekening houden met: leren door te doen (fouten maken is menselijk), kies 1 duidelijk onderwerp per bericht, per bericht niet meer dan 500 woorden, ventileer duidelijk je mening en probeer niet alles te relativeren, gebruik puntsgewijze lijstjes, zorg ervoor dat relevante zoekwoorden goed vertegenwoordigd zijn in jouw content.
Afsluitend
Momenteel zijn er nog steeds vele succesvolle zakelijke weblogs. De neerwaartse trend, op het gebied van zakelijk bloggen, die werd ingezet kort na de opkomst van Facebook en Twitter heeft zich zeker niet voortgezet. Dit komt door de unieke eigenschappen en mogelijkheden die zakelijk bloggen met zich meebrengt. Wel belangrijk is om te beseffen dat wanneer je ermee begint, er geen weg terug is. Je begeeft je in de openbaarheid en doet daarmee mee aan het publieke debat. Wees niet bang en (te) voorzichtig, maar menselijk en transparant. Update je weblog regelmatig en profiteer van al z’n voordelen!
Dit was een zeeeeeer korte samenvatting van mijn Master Thesis uit 2012; THE TRUE POTENTIAL OF CORPORATE BLOGGING, Enhancing our understanding of the blogosphere and its applicability for companies. Voor mijn gehele afstudeerscriptie klik je hier: The_True_Potential_Of_Corporate_Blogging_-_Public_Version_-_Robbert_Teelen_s. Of zie hier de online versie op de website van Universiteit Twente.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!