SEO regelen met Yoast SEO

Zoals we al in dit artikel hebben aangegeven raden wij Yoast SEO aan om de zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization) van jouw WordPress website te regelen. Yoast SEO is een allesomvattend SEO programma, waarmee je met een paar klikken jouw WordPress website optimaliseert voor zoekmachines. Yoast SEO download je hier. Hoe je de plugin installeert lees je hier. In dit artikel bespreken wij de belangrijkste functies van Yoast SEO.

Yoast SEO instellen

Dashboard

Gelukt? Mooi dan gaan we verder. Via jouw dashboard > SEO > Dashboard kom je op het beginscherm van deze plugin. Hier worden eventuele problemen en verbeteringen vermeld. Indien je reeds gebruik maakt van de Google XML Sitemaps plugin, zie je dat er 1 probleem wordt vermeld. Yoast SEO biedt namelijk ook een ‘XML sitemap’ functie aan. Toch adviseren wij de Google XML Sitemaps plugin. Deze vinden wij namelijk completer en fijner in gebruik. Dit betekent dus dat de Yoast SEO XML functie gedeactiveerd dient te worden. Klik hiervoor op de button ‘Yoast SEO’s XML Sitemap instellingen configureren’. Bovenaan de pagina klik je bij XML-sitemap functionaliteit op Uitgeschakeld en daarna op Wijzigingen opslaan. Wanneer je nu weer terugkeert naar SEO > Dashboard, zie je dat het probleem verholpen is.

Laten we gelijk ook even een verbetering doorvoeren. Zoals hier valt te lezen raden wij je aan om jouw WordPress website aan te melden bij Google Webmaster Tools. Deze stelt je tevens in staat om op de hoogte te blijven van crawler-fouten. Deze kun je echter ook ophalen in het Yoast SEO Dashboard. Hiervoor maak je verbinding met de Google Search Console. Op jouw dashboard > SEO > Dashboard klik je op Maak verbinding met Google Search Console. Klik daarna op de button Google Autorisatie Code verkrijgen en vul deze in in het veld daaronder. Daarna klik je op Authenticeren en kies je jouw website profiel/url. Klik op Opslaan en je bent klaar!

Met trots bieden wij vanaf heden een premium cursus aan, genaamd Maak je eigen website met WordPress. Dit eBook is maar liefst 78 pagina's dik en biedt jou een stap-voor-stap instructie om jouw eigen WordPress website met succes op te zetten.
Om dit te vieren ontvang je 14 dagen premium support per e-mail en bieden we een eenmalige korting van 10 euro aan met de kortingscode 'korting-ebook-20'.
Dit betekent dat je deze cursus, boordevol tips en handigheden, voor slechts €9,99 kan bestellen!

Bestel deze premium cursus 2020 hier!

Titels & meta’s

Wanneer je gaat naar jouw dashboard > SEO > Titels & meta’s kan je per pagina een titel en een omschrijving opgeven. Via het tabje Homepage kan je deze opgeven voor de voorpagina. Het kan ook zijn dat je hier wordt verwezen naar de pagina zelf. Dit gebeurt wanneer je gebruikt maakt van een statische voorpagina. Bij het tabje Berichttypes kan je per berichttype (post types) titels en meta opgeven. Dit doe je middels het opgeven van variabelen, waarna de titels en meta automatisch worden gegenereerd. Basis variabelen zijn:

%%date%% Vervangen door de datum van het bericht of de pagina
%%title%% Vervangen door de titel van het bericht of de pagina
%%parent_title%% Vervangen door de titel van de bovenliggende pagina van de huidige pagina.
%%sitename%% De naam van de website
%%sitedesc%% De tagregel/beschrijving van de site
%%excerpt%% Vervangen door de bericht/pagina-samenvatting (of automatisch gegenereerd als deze niet bestaat)
%%excerpt_only%% Vervangen door de bericht/pagina-samenvatting (niet automatisch gegenereerd)
%%tag%% Vervangen door de huidige tag/tags
%%category%% Vervangen door de bericht-categorieën (door komma’s gescheiden)
%%primary_category%% Vervangen door de primaire categorie van bericht/pagina
%%category_description%% Vervangen door de categorie-omschrijving
%%tag_description%% Vervangen door de tag-omschrijving
%%term_description%% Vervangen door de term-omschrijving
%%term_title%% Vervangen door de term-naam
%%searchphrase%% Vervangen door de huidige zoekzin
%%sep%% Het scheidingsteken zoals gedefinieerd in de wp_title()-tag van het thema.

Deze variabelen worden dus automatisch vervangen voor de waarde die erachter staat.
Wanneer je klikt op Helpcentrum > Geavanceerde variabelen kan je meer geavanceerde variabelen terugvinden die je kunt inzetten. We raden in ieder geval aan om bij het Meta-omschrijvingssjabloon de variabele %%excerpt%% toe te voegen. Zo wordt er per berichttype automatisch een omschrijving gegenereerd. Verder kan je nog per berichttype meta-robots meegeven. Hiermee kan je per berichttype aangeven of je wilt dat de zoekmachines deze indexeren of niet. Standaard staat deze op index, waarmee je indexatie dus toestaat. Ook staat er nog Datum in Snippet voorvertoning en Yoast SEO-metabox. Deze opties kan je in de meeste gevallen gewoon onaangepast laten.

Onder het tabje Taxonomieën kan je hetzelfde opgeven als bij Berichttypes.

Verder kan je nog bij het tabje Archieven de SEO van enkele speciale pagina’s aanpassen.

Bij Overig heb je nog 3 extra keuzes, maar deze kan je in de meeste gevallen negeren. Vooral de zoekwoordentag is verouderd, en voegt niets meer toe aan de SEO van jouw WordPress website.

Sociaal

Via jouw Dashboard > SEO > Sociaal kan je de URLs opgeven van de sociale kanalen. Op deze manier worden zoekmachines op de hoogte gesteld van de sociale profielen die geassocieerd dienen te worden met jouw WordPress website. Google ontkent nog steeds te kijken naar Social Media bij de positionering van websites in zoekmachines. Bing geeft dit echter wel toe. Het effect van Social Media likes/followers etc. wordt ook breed verondersteld door SEO experts. Het is daarom aan te raden om in dit tabje de urls op te geven.

De overige tabs gebruiken wij zelf niet en zijn ook niet essentieel. Je kan hiermee de presentatie van jouw website op Social Media beïnvloeden, wanneer iemand jouw website deelt op deze Social Media. Zie ook deze website voor meer uitleg.

Search Console

De tabjes Geavanceerd en Extra kan je laten voor wat het is. Deze 2 tabjes bieden een aantal extra opties, maar deze zijn niet van direct belang voor de vindbaarheid van jouw WordPress website.

Via Search Console heb je een overzicht van hetgeen ook in jouw Search Console te vinden is van Google Webmaster Tools. Zo worden hier 404 links getoond en kan je deze hier oplossen.

SEO voor individuele berichten/pagina’s

Wanneer je naar een individueel bericht of pagina gaat zie je het tabje Yoast SEO terug. Deze ziet eruit zoals op de afbeelding hieronder.

yoast seo

Je focus sleutelwoord

Hier kan je per pagina een titel en een omschrijving opgeven. Door de instellingen bij Titels en meta’s worden deze automatisch gegenereerd en hoef je dus niet per pagina deze op te geven.
Door een focustrefwoord (het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in zoekmachines) wordt er een score berekend en krijg je een gedegen stappenplan te zien wat je kan verbeteren aan je pagina. Op basis van de hierboven genoemde punten hebben we nu de pagina verder geoptimaliseerd. Zie het plaatje hieronder om onze nieuwe SEO score te zien:

Je ziet dat ik de titel en meta omschrijving verder heb aangepast en een focustrefwoord heb opgegeven, waarmee ik bijna op alle punten groen licht heb gekregen.
Enkel bij Je linkt naar een andere pagina met het trefwoord waarmee je deze pagina wil laten ranken. Overweeg dit aan te passen als je deze pagina echt wil ranken staat nog een rood stipje. Dit betreft de url in de eerste paragraaf, waarin ik jullie verwijs naar de downloadpagina van de Yoast SEO plugin. Dit wil ik zo laten en dus negeer ik deze opmerking. Belangrijk om op te merken is dat de punten waarop de SEO score van jouw bericht of pagina wordt berekend, handvatten zijn voor webmasters om goede SEO-vriendelijke content te maken. Het is daarmee dus niet een ‘absolute waarheid’ en je kan deze punten naar eigen inzicht ter harte nemen.

Leesbaarheid

Verder heb je nog het tabje Leesbaarheid. Hier wordt de content getoetst op enkele punten die de leesbaarheid van jouw content bepalen. Zie hieronder het resultaat van deze betreffende pagina:

Het eerste punt adviseert meer kopjes te gebruiken, om zo de leesbaarheid te vergroten. Na onderzoek blijkt het hier echter te gaan om de tabel met variabelen. Deze wil ik graag zo behouden. Dit punt negeer ik dus. Verder scoort de tekst goed op leesbaarheid. Enkel de Flesch Reading Ease-test scoort gemiddeld. Dit valt op te lossen door kortere zinnen te gebruiken. Vanaf 60 punten scoor je goed op dit punt. Bij een tutorial is het niet altijd mogelijk om gebruik te maken van korte zinnen. Daarbij wordt tekst dat tussen haakjes staat ook meegeteld in deze score. In dit geval zit ik dichtbij de 60 punten en dus is deze score acceptabel.

Op bovenstaande manier kan je gericht ieder berichttype optimaliseren voor zoekmachines. Handig toch?

Afsluitend

Tot zover de configuratie van de Yoast SEO plugin. Er is naast de gratis versie ook een betaalde versie beschikbaar met nog meer opties. De aanschaf van deze premium plugin is echter niet een vereiste voor een goede vindbaarheid van jouw WordPress website in de zoekmachines. De premium versie koop je hier.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *