Mailverkeer via Mailjet

Vooral wanneer mailverkeer een sterke rol vertegenwoordigt in jouw WordPress website, bijvoorbeeld bij communities en forums, is het aan te raden om gebruik te maken van een e-mail service provider. Een dergelijke provider zorgt er namelijk voor dat e-mails die via jouw website worden verstuurd, niet in de spambox belanden van jouw websitebezoekers. Veel email service providers bieden een gratis abonnement, waarbij je bijvoorbeeld tot 6.000 e-mails per maand mag versturen. Dat is voor de meeste websites natuurlijk wel genoeg, maar mocht dat niet zo zijn dan ben je voor een paar euro in de maand al geholpen.

Er zijn vele verschillende e-mail service providers te vinden, maar wij behalen de beste resultaten met Mailjet. In dit artikel behandelen wij de benodigde stappen voor een optimale configuratie van Mailjet in jouw WordPress website.

Configuratie Mailjet.com

Een account aanmaken bij Mailjet is gratis en kan je eenvoudig doen via: https://app.mailjet.com/signup. Nadat je jouw account hebt bevestigd, kan je inloggen met de opgegeven gegevens. Daarna ga je naar https://app.mailjet.com/account. Onder Senders & Domains klik je op Add a Sender Domain or Address.
Via de ‘+Add domain’ button dien je de domeinnaam toe te voegen van de website waarmee je e-mails wilt gaan versturen via Mailjet. Wanneer je dit gedaan hebt dien je een leeg tekstbestand te uploaden op jouw hostingserver. Daarna klik je op de ‘Check now’ button om jouw domeinnaam te verifiëren.
Wanneer dit is gelukt klik je op de ‘+Add a sender address’ button. Hier geef je het mailadres op waarmee je e-mails, als afzender, wilt gaan versturen. Dit dient een bestaand e-mailadres te zijn. Wanneer je deze toevoegt wordt er namelijk een bevestigingsmail gestuurd en dien je het e-mailadres te bevestigen.

Met trots bieden wij vanaf heden een premium cursus aan, genaamd Maak je eigen website met WordPress. Dit eBook is maar liefst 78 pagina's dik en biedt jou een stap-voor-stap instructie om jouw eigen WordPress website met succes op te zetten.
Om dit te vieren ontvang je 14 dagen premium support per e-mail en bieden we een eenmalige korting van 10 euro aan met de kortingscode 'korting-ebook-20'.
Dit betekent dat je deze cursus, boordevol tips en handigheden, voor slechts €9,99 kan bestellen!

Bestel deze premium cursus 2020 hier!

Configuratie DNS

Gelukt? Dan ga je weer naar https://app.mailjet.com/account en klik je op Setup SPF/DKIM Authentication. Deze stap zorgt ervoor dat jouw e-mails ook daadwerkelijk in de inbox terechtkomen, in plaats van de spamfolder. Als je hier op klikt zie je de domeinnaam die je zojuist hebt toegevoegd als ‘domein afzender’. Klik achter de domeinnaam op Manage. Er verschijnen 2 blokjes, te weten Set up SPF en Set up DomainKeys/DKIM. Deze gegevens dien je toe te voegen in de DNS van jouw domeinnaam. Waar dit precies te doen is per hostingprovider verschillend. Mocht je niet weten hoe dit precies te doen, dan kunt u het beste contact opnemen met uw hostingprovider. Zij kunnen dit voor jouw doorvoeren. Omdat wij van Deliberation.nl als hostingprovider Neostrada van harte aanbevelen, behandelen wij hieronder de stappen om deze DNS records toe te voegen bij Neostrada.

  1. Bij vele hostingproviders dien je de DNS aan te passen via het controlepaneel, maar niet bij Neostrada. Hier pas je de DNS aan op neostrada.nl zelf. Je logt in bij Neostrada en klikt op Domeinnamen. Klik op het tandwieltje erachter en klik daarna op DNS wijzigen.
  2. Laten we beginnen met het toevoegen van het SPF record. Zoals Mailjet aangeeft dient ‘include:spf.mailjet.com’ toegevoegd te worden aan het SPF record. Momenteel zie je bij ene TXT record in de DNS lijst op Neostrada al ‘include:spf.totaalholding.nl’ staan. Dit is het record die je dient te wijzigen. Je kan hieraan ‘include:spf.mailjet.com’ toevoegen, maar je kan ook ‘include:spf.totaalholding.nl’ hiermee vervangen. Dit omdat vanaf heden alle e-mail verstuurd gaat worden via de Mailjet servers. De servers van Neostrada kunnen daarom worden weggehaald. In ons geval ziet het SPF record er als volgt uit:
    oftewel

    Deliberation.nl     TXT     v=spf1 include:spf.mailjet.com  a mx ip4:195.238.74.69 ?all     0     3600

  3. Voor het DKIM record dienen we daadwerkelijk een record toe te voegen aan de DNS. Je dient hiervoor een TXT record aan te maken met de naam mailjet._domainkey.jouw_domeinnaam.nl en als veldwaarde een code die begint met ‘k=rsa;……’ In ons geval ziet deze er zo uit:
  4. Wanneer je deze 2 records hebt toegevoegd dien je via Mailjet te controleren of je daadwerkelijk de DNS records goed hebt toegevoegd. Hiervoor klik je op de ‘Force refresh’ button onderaan de pagina. Het kan tot 24 uur duren, voordat de DNS records zijn bijgewerkt, maar de ervaring leert dat dit meestal binnen 2 uur het geval moet zijn. Kloppen ze dan nog steeds niet, dan is er waarschijnlijk iets mis met de instellingen. Als alles correct is bijgewerkt krijg je 2 groene balkjes te zien, zoals hieronder:

Configuratie Mailjet plugin

Je hebt nu de domeinnaam succesvol toegevoegd aan Mailjet, wat betekent dat we bijna klaar zijn! Download en installeer de Mailjet plugin. Hoe je een plugin installeert lees je hier. Activeer de plugin en ga naar jouw Dashboard > Mailjet.

API settings

De API settings vind je op jouw mailjet.com account. Ga naar https://app.mailjet.com/account en klik op SMTP and SEND API Settings. Hier vind je de Username/API key en Password/Secret key. Vul deze in bij de API Settings.

General Settings

  1. Vink Enable email through Mailjet aan.
  2. Maakt jouw website gebruik van SSL? Dan raden wij aan om deze aan te vinden.
  3. Indien je gebruik wilt maken van SSL selecteer je als poort 465. Anders raden wij poort 587 aan.
  4. Om te testen vink je Send test email now aan.
  5. Bij Recipient of test email vul je het e-mailadres in waarop je de testmail wilt ontvangen.
  6. Bij From: email address vul je de afzender in die je op mailjet.com hebt opgegeven.

De rest kan je laten voor wat het is. Klik op Save options. Als alles goed is ingesteld wordt de testmail verstuurd (en ontvang je deze in jouw inbox, in plaats van de spamfolder :)) Om een extra controle te doen of jouw e-mail daadwerkelijk bij mensen in de inbox belandt, ga je naar: https://www.mail-tester.com/. Hier krijg je een emailadres te zien. Vul deze in als Recipient of test email bij de General Settings van de Mailjet plugin. Klik op Save options en click daarna op de website mail-tester.com op Then Check Your Score. Een score is 9 en 10 is uitstekend. Behaal je deze score niet? Kijk dan wat mail-tester.com jou aanraadt  om de score te verbeteren. Ook kan je hiervoor contact opnemen met de klantenservice van mailjet.

Tot slot…

Dat was het, jouw websitemail belandt in de inbox! Verder is het goed om te vermelden dat de Mailjet plugin ook een widget biedt waarmee je websitebezoekers kan laten aanmelden voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Ga hiervoor naar jouw Dashboard > Weergave > Widgets en zie de Mailjet Subscription Widget

Tot slot is het nog goed om even te controleren of jouw mailverkeer voldoet aan de richtlijnen van Mailjet. Zo schrijft Mailjet:

Mailjet does not work in principle with senders (i) who promote the following activities, whether permitted by law or not, including the following but not limited to: gambling, sexual, adult content, weapons and any explosives, tobacco or tobacco-related, drugs, political, hacking, penny stocks, forex trading and trading advice, payday loans, lead sales and work-at-home offers promoting schemes such as “get rich quick”, “build your wealth” and “financial independence”, or (ii) who send emails in the name and on behalf of third-parties (including their own customers).

Mocht Mailjet een probleem zijn om in te zetten voor jouw mailverkeer, dan zijn Sparkpost en Mailgun aan te raden als vervanger!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *