Je eigen nieuwsbrief met Newsletter plugin
Het opzetten van je eigen nieuwsbrievensysteem is binnen WordPress zeer eenvoudig. Een goede plugin hiervoor is Newsletter, welke je hier kan downloaden. In dit artikel vertellen je wat meer over de meest belangrijke functies van deze handige plugin.
Belangrijkste instellingen
Wanneer je de plugin hebt geïnstalleerd en geactiveerd ga je naar jouw Dashboard > Newsletter. Het Dashboard biedt je een duidelijk overzicht van je de huidige nieuwsbrievenabonnees. Ook vind je meteen een instructievideo. Deze kan je ook hieronder bekijken.
Klik in het WordPress-menu op Settings and more. Hier kan je alle basisinformatie opgeven van jouw mailings, zoals een afzenderadres en afzendernaam. Verder kan je ook een maximum aangeven van het te versturen e-mails per uur. Maak je gebruik van een email service provider, controleer dan even of zij een maximum hebben ingesteld. Zo gebruikt Mailjet een max van 200 e-mails per dag, voor de gratis versie.
Om dit te vieren ontvang je 14 dagen premium support per e-mail en bieden we een eenmalige korting van 10 euro aan met de kortingscode 'korting-ebook-123'.
Dit betekent dat je deze cursus, boordevol tips en handigheden, voor slechts €9,99 kan bestellen!
Bestel deze premium cursus 2024 hier!
Op de Newsletter pluginpagina, in jouw WordPressinstallatie, zie een hoop dropdown-menu’s. Zo kan je onder Subscribers jouw abonnees beheren en importeren/exporteren. Verder vind je onder List Building tot in detail het registratieproces, wanneer iemand zich aanmeldt voor jouw nieuwsbrief. Een aantal belangrijke zaken gaan we kort verder behandelen:
List building > Subscription
De eerste optie die je ziet als je hier naartoe gaat is Opt In. Deze kan je op Double of Single Opt in zetten. Wij raden altijd aan om Double Opt In te gebruiken. Zodoende controleer je namelijk extra de registratie van de abonnees en verklein je de kans dat je mailtjes stuurt naar een niet bestaand e-mailadres, of naar iemand die er niet op zit te wachten. Dat is belangrijk, aangezien email service providers deze ratio controleren en jouw account deactiveren als deze ratio te hoog is.
Verder zie je nog de tabjes Subscription, Confirmation, Welcome en Profile. Hier vind je alle berichten die getoond worden in het registratieproces. Deze kan je, indien nodig, vertalen.
List building > WP Registration
Een heel handige functie waarmee je mensen die zich als lid aanmelden op jouw website, (automatisch) ook zich kunnen aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Je kan kiezen voor een automatische registratie, maar ook voor een (al dan niet) aangevinkte checkbox. Ook hier kan je, indien nodig, het Checbox Label vertalen. De rest van de instellingen kan je hier negeren. Double Opt In is niet nodig, aangezien een lid het mailadres al heeft bevestigd middels het WordPress registratieproces.
List building > Subscription Form Fields, Buttons, Labels
Ook hier kan je de gebruikte terminologie, indien gewenst, vertalen. Tevens kan je extra formuliervelden aanmaken die getoond worden wanneer iemand zich voor jouw nieuwsbrief aanmeld.
List building > Lists
Net als hierboven kan je ook hier de gebruiker extra opties aanbieden tijdens het registratieproces. De gebruiker kan deze extra opties aan of uit zetten. Deze opties kan jij dan weer gebruiken om jouw mailings beter te targeten.
List building > Unsubscription
Hier kan je het proces van uitschrijven nader vormgeven en, indien nodig, vertalen.
List building > Locked Content
Je bouwt een mailinglijst makkelijker door de gebruiker iets extra’s aan te bieden. Met de Locked Content functie kan je berichten of een bepaalde URL meesturen met een e-mail of met het welkomstbericht (middels de shortcode: ({unlock_url}) ). Zodoende hebben enkel nieuwe abonnees toegang tot bepaalde (premium) content. Dit kan voor jouw websitebezoekers een extra beweegreden zijn om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief.
Newsletters > New newsletter
Hier begin je wanneer je een nieuwe nieuwsbrief wilt versturen. Zoals je ziet kies je eerst een geschikte template, waarna je de titel en de content van de nieuwsbrief kan aanpassen. Alle te gebruiken tags vind je hier! Verder kan je via het tabje targeting jouw nieuwsbrief richten op een specifieke doelgroep/lijst. Bij het tabje Other kan je nog bepalen of je de nieuwsbrief wilt weerhouden van de publieke lijst, kan je aangeven of je clicks op links wilt bijhouden en kan je aangeven wanneer je de nieuwsbrief precies wilt versturen. Simpel toch?
Wel raden we je aan om eerst de nieuwsbrief even te testen. Dit doe je door, nadat je nieuwsbrief klaar is voor verzending, op de knop ‘Save and test’ te klikken. Een test mailadres geeft je op via de profielpagina. Wil je jouw eigen mailadres gebruiken? Ga dan naar jouw Dashboard > Newsletter > Subscribers > klik op de knop ‘Edit’ achter het gewenste mailadres die je als testaccount wilt gebruiken. Klik bij Test subscriber op Yes en klik op Save. Je hebt nu een testaccount ingesteld, waarop je de testmails zult ontvangen. Alles naar wens? Klik dan op Send om de nieuwsbrief daadwerkelijk te versturen.
Settings > Company Info
Hier kan je enkele informatie opgegeven over jouw bedrijf/website. Dat is makkelijk wanneer je deze (automatisch) wilt laten terugkomen in jouw nieuwsbrief.
Settings > SMTP
Zoals aangegeven gebruiken wij Mailjet en hebben wij deze reeds middels de Mailjet plugin geconfigureerd. De Newsletter SMTP instellingen kunnen wij daarom negeren. Mocht je een mailing service provider willen gebruiken en heb je deze nog niet geconfigureerd dan kan je dat hier alsnog doen.
Settings > Diagnostics
Hier kan je een test doen om te kijken of jouw website op een betrouwbare manier, dus zonder dat deze in de spam belanden, e-mails verstuurt.
Tot zover
Tot zover de belangrijkste punten van de Newsletter plugin. De Newsletter plugin is echter een zeer uitgebreide plugin. Er zijn dus functies die in dit artikel niet zijn behandeld. Bekijk daarom ook de video bovenin dit artikel. Mocht je verder nog vragen hebben, schroom dan niet om deze te stellen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!