Blogpost schrijven

Hoe schrijf je een goede blogpost?

Blogpost schrijven

Een blogpost schrijven bestaat uit meer dan alleen maar de tekst schrijven. Uiteraard is de inhoud van je artikel heel belangrijk, maar dit maakt een blogpost nog niet direct goed. Er zijn een aantal zaken, zoals de headline en een prettig leesbare tekst, die minstens net zo belangrijk zijn voor je blogpost.

En daarom hebben we een overzicht gemaakt van de belangrijkste eigenschappen waar een goede blogpost aan zou moeten voldoen.

1. Schrijf een goede headline

Een belangrijk onderdeel van je blogpost is de headline. Aan de hand van de headline besluiten mensen of ze het artikel gaan lezen of niet. Een goede headline moet mensen aansporen om het artikel te gaan lezen.

Met trots bieden wij vanaf heden een premium cursus aan, genaamd Maak je eigen website met WordPress. Dit eBook is maar liefst 78 pagina's dik en biedt jou een stap-voor-stap instructie om jouw eigen WordPress website met succes op te zetten.
Om dit te vieren ontvang je 14 dagen premium support per e-mail en bieden we een eenmalige korting van 10 euro aan met de kortingscode 'korting-ebook-20'.
Dit betekent dat je deze cursus, boordevol tips en handigheden, voor slechts €9,99 kan bestellen!

Bestel deze premium cursus 2020 hier!

De headline is ook belangrijk om verkeer naar jouw website te trekken. In de zoekmachines en via social media is het namelijk vooral de headline die ervoor zorgt dat bezoekers naar je website komen.

Besteed dus tijd aan het schrijven van een goede headline. Als je niet erg goed bent in het schrijven van headlines, dan is dit artikel van Goinswriter.com handig om even door te lezen.

2. Plaats een afbeelding aan het begin

Als een bezoeker bij je blogpost terecht komt, dan wil je natuurlijk dat de bezoeker het artikel gaat lezen. Om de kans te vergroten dat een bezoeker dit ook gaat doen, kun je gebruik maken van een afbeelding aan het begin van je post.

Door een afbeelding aan het begin van je post te plaatsen, ziet het artikel er aantrekkelijker en is de kans groter dat een bezoeker het artikel gaat lezen.

Nog niet overtuigd? Bekijk dan de volgende afbeelding maar eens:

Blogpost met of zonder afbeelding

Welk artikel zou jij liever lezen?

3. Schrijf een interessante inleiding

Wanneer een bezoeker de headline heeft gelezen en de afbeelding heeft gezien, dan begint de bezoeker (als het goed is) de inleiding te lezen.

De inleiding moet duidelijk maken wat de lezer kan verwachten maar tegelijkertijd ook niet alles verklappen, zodat de bezoeker nieuwsgierig blijft en de hele tekst wil lezen.

Als de bezoeker de inleiding niet interessant genoeg vindt, dan zal de bezoeker waarschijnlijk afhaken. Om dat te voorkomen, is het dus belangrijk om de inleiding op de juiste manier te schrijven.

4. Maak je tekst goed leesbaar

Als je een blogpost schrijft, dan moet je ervoor zorgen dat de tekst goed leesbaar is. Dit doe je door gebruik te maken van tussenkopjes en voldoende witregels.

Bekijk in de volgende afbeelding de invloed van tussenkopjes en witregels maar eens:

Tussenkopjes en witregels

Tussenkopjes zorgen ervoor dat je blogpost overzichtelijk is en het maakt de tekst makkelijk om te scannen. Niet alle bezoekers willen namelijk je hele tekst lezen. Sommige bezoekers zoeken slechts bepaalde informatie uit een artikel.

Witregels zorgen ervoor dat een tekst prettig is om te lezen. Als jij een blogpost helemaal aan elkaar schrijft, dan zullen de meeste bezoekers snel weggaan. Schrijf daarom niet meer dan 5 regels tekst aan elkaar en gebruik daarna telkens een witregel.

5. Gebruik voldoende afbeeldingen

Tussenkopjes en voldoende witregels zorgen ervoor dat je tekst prettig is om te lezen, maar alleen tekst begint snel te vervelen en kan bezoekers afschrikken. En daarom moet je afbeeldingen gebruiken.

Door afbeeldingen te gebruiken, onderbreek je de tekst telkens even en dat verbetert de leesbaarheid van jouw blogpost. Met afbeeldingen kun je ook de tekst ondersteunen en bepaalde punten nog eens extra duidelijk maken.

Gebruik dus niet alleen een afbeelding aan het begin van je blogpost, maar ook in de blogpost zelf. Uiteraard kun je ook af en toe een video gebruiken in plaats van een afbeelding.

6. Link naar andere blogposts en websites

Links zijn van groot belang op het internet, want door middel van links kun je naar andere blogposts en websites verwijzen.

Door in je blogpost links te plaatsen naar relevante en interessante blogposts en websites, help jij bezoekers en vergroot je dus de waarde van de blogpost. Het wordt bezoekers namelijk extra makkelijk gemaakt, want ze hoeven niet meer op zoek naar informatie als ze over een bepaald onderwerp meer willen weten. Ze hoeven dan alleen nog maar op de link te klikken.

Je hoeft trouwens niet alleen naar andere websites te linken, want je kunt ook gewoon naar blogposts op jouw eigen website linken. Dit kun je het beste een beetje combineren.

7. Eindig op de juiste manier

Elke blogpost heeft naast een begin ook een einde en de kunst is om de blogpost om de juiste manier af te sluiten. Ten eerst is het belangrijk om de tekst af te sluiten met een conclusie of een samenvatting.

Dat is echter niet het enige wat belangrijk is!

Het einde van de blogpost is namelijk de ideale plek om bezoekers aan te sporen iets te doen. Vraag ze bijvoorbeeld om je blogpost te delen op social media of om een reactie te geven met daarin hun mening over het artikel.

Geef aan het einde van de blogpost dus niet alleen de conclusie of samenvatting weer, maar spoor je bezoekers ook echt aan om een bepaalde actie te ondernemen.

8. Voeg share buttons toe

Je wilt natuurlijk dat elke blogpost door zoveel mogelijk mensen wordt gelezen. Door share buttons aan je blogposts toe te voegen, vergroot je de kans dat er meer mensen op je blog komen en dus je blogposts gaan lezen.

Maar hoe werkt dit dan?

Als je share buttons aan je blog toevoegt, dan kunnen bezoekers je artikelen via social media delen. Elke keer als iemand een blogpost via social media deelt, dan kan dit jou weer bezoekers opleveren.

Voor WordPress zijn er verschillende plugins beschikbaar die je kunt installeren als je share buttons op jouw website wilt zetten.

9. Gebruik de ruimte na de blogpost

De ruimte na de blogpost, tussen de blogpost en de reacties, wordt door veel blogs niet gebruikt. Dat is een gemiste kans! Bezoekers zijn namelijk klaar met lezen en gaan waarschijnlijk weg, tenzij jij ze de optie geeft om iets anders te doen.

Je kunt bijvoorbeeld gerelateerde artikelen onder aan je blogpost tonen. Als bezoekers klaar zijn met lezen, dan zien zij vervolgens gerelateerde blogposts die ze kunnen lezen.

Een andere mogelijkheid is om een opt-in formulier na de blogpost te tonen om bezoekers te laten inschrijven voor de nieuwsbrief. Onder andere de website Smartpassiveincome.com doet dat heel slim. Je krijgt namelijk dit te zien als je klaar bent met lezen:

Opt-in formulier Smartpassiveincome.com

Gerelateerde artikelen en een opt-in formulier zijn natuurlijk niet de enige mogelijkheden, maar geven je een idee van wat er allemaal mogelijk is.

Tot slot

De bovenstaande punten zijn volgens ons de belangrijkste eigenschappen waar een goede blogpost aan zou moeten voldoen. Je kunt de informatie uit deze blogpost ook als checklist gebruiken om zo je eigen blogposts te verbeteren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *