Bezoekersstatistieken bijhouden in Analytics

Er zijn vele pakketten, maar ook opzichzelfstaande statistieken plugins, voor het bijhouden van bezoekersstatistieken. De meest bekende is toch wel Google Analytics. In 2011 kondigde Google echter aan om de privacy van de gebruikers te gaan beveiligen en niet meer alle zoekwoorden, waarop websitebezoekers op jouw website binnenkomen, te tonen. Dit resulteert in het zoekwoord ‘not provided’ in de zoekwoordenlijst van Analytics. Om echter toch nader inzicht te krijgen in de zoekwoorden waarop jouw WordPress website gevonden wordt, verwijzen wij je graag door naar dit artikel.

Buiten dit ongemak biedt Google Analytics echter een ruim scala aan bezoekersstatistieken, waarmee je de bezoeker van binnenkomst tot vertrek in z’n geheel kan volgen. Zodoende kan je precies zien wie jouw websitebezoeker is, hoe deze binnenkomt (bijvoorbeeld via een zoekmachine of sociale media), wat een bezoeker op jouw website komt doen, welke pagina’s populair zijn en nog veel meer. Binnenkort verschijnt er een uitgebreid PDF bestand waarin wij de mogelijkheden van Analytics nader behandelen. In dit artikel behandelen we nader hoe je gemakkelijk analytics kan toevoegen aan jouw WordPress website en ook jouw eigen websitebezoek kan uitsluiten van de statistieken.

Aanmelden voor Google Analytics

Iedereen met een Google account kan zich aanmelden voor Analytics. Heb je nog geen Google account dan maak je deze eenvoudig aan. In beide gevallen kan je hier terecht. Volg de stappen om uiteindelijk jouw website toe te voegen aan analytics en een zogeheten tracking code te ontvangen. Voor nadere uitleg, zie ook deze video.

Met trots bieden wij vanaf heden een premium cursus aan, genaamd Maak je eigen website met WordPress. Dit eBook is maar liefst 78 pagina's dik en biedt jou een stap-voor-stap instructie om jouw eigen WordPress website met succes op te zetten.
Om dit te vieren ontvang je 14 dagen premium support per e-mail en bieden we een eenmalige korting van 10 euro aan met de kortingscode 'korting-ebook-20'.
Dit betekent dat je deze cursus, boordevol tips en handigheden, voor slechts €9,99 kan bestellen!

Bestel deze premium cursus 2020 hier!

Analytics toevoegen

Om analytics toe te voegen aan jouw WordPress installatie kan je handmatig de code toevoegen aan iedere pagina die je wilt bijhouden, maar (makkelijker nog) ook de plugin Google Analytics for WordPress by MonsterInsights gebruiken. Nadat je deze plugin hebt geïnstalleerd kan je via jouw Dashboard > Insights > Instellingen, jouw website koppelen aan Analytics. Dit kan je handmatig doen (hiervoor voeg je enkel de UA code in), maar beter nog klik je op Met Google account authenticeren. Volg de stappen en selecteer jouw websiteprofiel in Analytics. Hierna zou je de melding moeten krijgen: DONE You’re all set!

Dit betekent dat jouw WordPress website gekoppeld is aan Analytics en je bezoekersstatistieken worden bijgehouden. Het kan zijn dat je de melding krijgt dat je moet omschakelen naar JS events tracking. Mocht je deze melding krijgen dan is het aan te raden om hieraan gehoor te geven. Alles staat dan klaar voor gebruik. In de toekomst kan je via Dashboard en Rapportage bondig de resultaten zien van jouw bezoekersstatistieken. Voor uitgebreide informatie ga je naar https://analytics.google.com/

Tracking activeren

Aan te raden is om de tracking (alvast) te activeren. Ook al mocht je hier nog niets mee willen doen, door deze nu al te activeren en in te stellen kan je de data gemakkelijk in een later stadium gebruiken.

Ga hiervoor naar het tabje Tracking.

  1. Engagement: Zorg ervoor dat Track outbound clicks and download links? staat op Using Javascript (recommended). Hiermee worden automatisch clicks op externe en download links bijgehouden. Dit is een handige statistiek om te zien hoeveel mensen doorklikken op een bepaalde pagina naar bijvoorbeeld een affiliate of een PDF download bestand.
  2. Demographics: Zorg er ook (alvast) voor dat de Demografische en interesse-rapportages voor Remarketing en Advertising inschakelen staat ingeschakeld. Hiervoor dien je Demographics and Remarketing in jouw Analytics account te activeren. Hoe je dat doet lees je hier.
  3. Affiliate links: Mocht je gebruik maken van cloaked links, middels bijvoorbeeld de Thirsty Affiliates plugin dan kan je hier interne links opgeven die moeten worden bijgehouden als externe clicks. In ons geval stellen we bij Stel het pad in voor interne links die moeten worden getrackt als uitgaande links. dus de folder /out/ in. Op deze manier worden alle links met https://www.deliberation.nl/out/ gezien als externe link.

Bovenstaande zijn de voornaamste tracking opties. Via jouw Analytics dashboard kan je nu de demografische gegevens van jouw websitebezoekers inzien via: Doelgroep > demografie.
De clicks op externe of download links kan je inzien via: Gedrag > Gebeurtenissen.